Keer op Keer Uitleg

Het doel van het Keer op Keer spel (999 games) is om zo snel mogelijk kolommen en gebieden met dezelfde kleur aan te kruisen. Nadat een speler met de dobbelstenen gegooid heeft combineert hij/zij een kleur met een cijfer en mag zo vervolgens het gegooide aantal aangrezende vakjes van de gekozen kleur afstrepen. De vakjes dienen steeds aangrezend aan reeds aangekruiste vakjes te zijn. Wie het speelveld verstandig uitbreidt heeft meer keuzemogelijkheden. Per volledig aangekruiste kolom ontvangt een speler een aantal punten. Ook zijn er extra punten te verdienen door alle vakjes van één kleur aan te kruisen. Het spel is afgelopen als een speler 2 complete kleuren heeft aangekruist, dan worden de punten geteld. 

Keer op Keer spelregels

Iedere speler kruist (indien mogelijk) elke beurt een aantal vakjes aan op het scoreblad met de bijbehorende viltstift. Bepaal allereerst door loting wie er mag beginnen. De actieve speler gooit met de 6 dobbelstenen tegelijk en kiest hier een kleur én een cijfer uit. Vervolgens kruist deze speler de betreffende vakjes aan op de scorekaart. Iedere andere speler mag uit de overgebleven 4 stenen ook een kleur en cijfer combinatie kiezen en de bijbehorende vakjes aankruisen. Het is toegestaan dat spelers dezelfde combinatie kiezen. Probeer de door anderen spelers gewenste combinatie weg te nemen.

De eerste 3 worpen mogen alle spelers een combinatie kiezen uit alle 6 de stenen. Daarna alleen uit de 4 resterende dobbelstenen zoals hierboven beschreven.

Iedere speler mag er altijd voor kiezen om te passen en niets aan te kruisen op het scoreblad. Past de actieve speler dan mogen de andere spelers uit alle 6 dobbelstenen een combinatie kiezen. 

Een dobbel en puzzelspel voor het hele gezin! Elke beurt kies je een gedobbelde kleur en een gedobbeld cijfer. Maak steeds de juiste keuze en probeer andere spelers dwars te zitten door gewenste combinaties weg te nemen. Deze twee combineer je waardoor je aangrenzende vakjes van de gekozen kleur mag aankruisen. Kruis de vakjes op je speelveld aan om zo snel mogelijk kolommen en gelijkgekleurde gebieden te vullen. 

 

 

Keer op keer scoreblok

Wat zijn de regels voor het aankruisen van een combinatie op het scoreblok. Om vakjes te mogen aankruisen moet een speler een combinatie kiezen van een kleur én cijfer. De speler moet deze vervolgens aankruisen op het scoreblok. Hierbij gelden echter een aantal regels;

  • Het eerste kruisje dat een speler zet moet in startkolom H worden gezet
  • Alle vakjes die worden aangekruisd in een beurt moeten aangrenzend in één blok van dezelfde kleur zijn
  • Alleen vakjes die aangrenzend zijn aan minimaal één ander kruisje mogen worden aangekruist. Vakjes die elkaar met de hoek raken, tellen niet als aangrenzend
  • Het exacte aantal kruisjes dat in de combinatie gekozen is moet worden gezet, het mogen er niet meer of minder zijn
  • Het is niet verplicht om een blok van een kleur in één worp geheel af te strepen
  • Het is nooit mogelijk om meer dan 5 vakjes in één worp aan te kruisen
  • Het is niet toegestaan om het aantal vakjes dat moet worden aangekruist te splitsen over meerdere blokken van de betreffende kleur
  • Het ? en X op de dobbelstenen tellen als joker

Keer op Keer Jokers

Bij het Keer op Keer dobbelspel staat zowel op de kleuren- als de cijferdobbelsteen een joker. Wanneer een speler een joker kiest moet deze een kruisje zetten door één van de uitroeptekens op de scorekaart.

  • Het vraagteken (?) op een dobbelsteen met cijfers telt als joker. De speler mag hierbij kiezen uit een getal van 1 t/m 5 (het getal 6 telt niet mee)
  • Het kruisje (X) op een dobbelsteen met kleuren telt ook als joker. Een speler mag hierbij kiezen uit de kleuren groen, geel, blauw, rood of oranje.

Keer op Keer punten

Zodra een speler 2 kleuren volledig heeft aangekruist is het spel afgelopen. Alle spelers tellen dan de punten.

Wanneer een speler als eerste een kolom compleet heeft afgestreept omcirkelt deze de punten in de bovenste rij. De andere spelers strepen de punten in de bovenste rij door. Wanneer een andere speler vervolgens dezelfde kolom compleet heeft mag deze de punten in de onderste rij omcirkelen. 

Als een speler als eerste een volledige kleur heeft aangekruist geldt hetzelfde. De eerste speler omcirkelt de punten in het linker rijtje, de andere spelers strepen die door.

Aan het einde van het spel telt elke niet aangekruiste ster voor 2 minpunten. Elke niet gebruikte joker (!) telt voor 1 bonuspunt.

De speler met de meeste punten heeft het spel gewonnen. Mochten 2 spelers evenveel punten hebben, wint de speler die het meeste uitroeptekens over heeft 999 games Keer op Keer.

Keer op Keer spelregels

Lees onderstaand hoe het spel Keer op Keer gespeeld wordt.

Wat heb je nodig?

  • 3 dobbelstenen met kleuren
  • 3 dobbelstenen met cijfers
  • 1 scoreblok
  • 6 viltstiften
  • Spelregels

Voorbereiding

  • Zorg dat elke speler een scoreblad en viltstift krijgt
  • Bepaal welke speler er mag beginnen
  • Dit kan door middel van loting

De actieve speler gooit met alle dobbelstenen

  • De speler gooit met de 6 dobbelstenen (3 kleuren, 3 cijfers)
  • Vervolgens kiest deze een kleur en een cijfer
  • De bijbehorende vakjes mogen worden aangekruist op het scoreblad
  • De andere spelers mogen een combinatie kiezen uit de 4 overgebleven stenen
  • De exacte regels die gelden bij het aankruisen vind je hierboven

Einde van het spel

  • Wanneer een van de spelers 2 kleuren volledig heeft aangekruist is het spel afgelopen
  • Alle spelers tellen de punten
  • De puntentelling werkt zoals hierboven beschreven
  • De speler met de meeste punten heeft het spel gewonnen!