Het alombekende spel Rummikub wordt als sinds de jaren dertig gespeeld, met 106 stenen inclusief twee jokers. Iedere steen heeft een nummer van 1 t/m 13. De cijfers zijn er in 4 verschillende kleuren: rood, geel, blauw en zwart. Het doel van het spel is om zo snel mogelijk de stenen kwijt te raken van het bordje door combinaties van minimaal drie stenen te maken. Je kunt Rummikub spelen met twee t/m vier spelers. Het is een spel dat inzicht, durf en tactiek combineert. Wie legt de slimste combinaties? Maak mooie cijferreeksen met de gekleurde cijfers op je plankje en leg vervolgens alle cijfers op tafel. Ben jij degene die het eerst alle cijfers kwijt is, dan ben jij de winnaar van het spel!
Voordat het spel begint worden alle stenen met de cijfers naar beneden op tafel gelegd, de stenen worden door elkaar geschud zodat niemand weet waar welke steentjes liggen. Er worden stapeltjes van 7 stenen gemaakt, dit is de pot. Iedere speler pakt om de beurt een steen en de speler met het hoogste cijfer mag beginnen. De overige spelers volgen in de volgorde van de klok. De gepakte stenen gaan weer terug in de pot.
Iedere speler pakt 14 stenen en zet deze op zijn/haar rekje geranschikt in series of opeenvolgende rijtjes.
Serie
Een serie is een reeks van minstens 3 stenen van dezelfde kleur met opeenvolgende cijfers. Bijvoorbeeld een blauwe 6, 7 en 8. Het laagste getal is een 1 en het hoogste een 13. Indien een serie eindigt met een 13 dan kan daar geen 1 aan worden toegevoegd.
Rijtje
Een rijtje is een reeks van minste 3 stenen met dezelfde cijfers, maar in verschillende kleuren. Bijvoorbeeld een blauwe, rode en zwarte 10. Een rijtje kan bestaan uit maximaal 4 verschillende kleuren. Elke kleur mag slechts één keer voor komen in eenzelfde rijtje.
Om het spel Rummikub te beginnen dient iedere speler series of rijtjes op tafel te kunnen leggen met minstens een cijferwaarde van 30 punten opgeteld. Dit kan gedaan worden door meerdere series of rijtjes op tafel te leggen van welke combinatie dan ook. Als de totaalwaarde maar minstens 30 punten is.
Kan een speler niet op tafel moet hij/zij een steen uit de pot pakken en is de beurt voorbij. De volgende speler is dan aan de beurt. Indien in een serie of rijtje een joke wordt gebruikt, vertegenwoordigt deze de waarde van het cijfer dat deze vervangt. Als een speler eenmaal zijn begin-serie heeft geplaats mag deze vervolgens in elke beurt een steen bijleggen aan een bestaande serie of rijtje om deze groter te maken of te manipuleren. De speler kan ook een compleet setje stenen van het rekje op tafel leggen. Deze hoeft niet meer een waarde van 30 punten te hebben, dat is alleen in het begin.
Indien een speler geen steen, serie of rijtje kwijt kan moet deze een steen uit de pot nemen en op de standaard plaatsen. De volgende speler is vervolgens aan de beurt.
Het manipuleren van series of rijtjes die reeds op tafel liggen (voor alle spelers) kan op de volgende manier worden gedaan.
Bijleggen
Een of meerdere stenen toevoegen van het plankje aan een bestaande serie of rij. Bijvoorbeeld 3-4-5 + 6 of door eenzelfde cijfer in een andere kleur toe te voegen aan een rijtje bijvoorbeeld 9-9-9 + 9.
Combineren
Het is ook mogelijk om reeksen te combineren. Stel er ligt een serie van 6-7-8 op tafel. De speler heeft een 9 op zijn/haar plankje en twee 6'en in een andere kleur. De 9 kan dan worden toegevoegd aan de serie en de 6 mag vervolgens gebruikt worden om een nieuw rijtje te maken. Er dienen te allen tijde minimaal 3 aaneengesloten cijfers te blijven liggen.
Splitsen
Indien er een langere reeks op tafel ligt kan deze eventueel gesplitst worden. Stel er ligt 7-8-9-10-11 op tafel en een speler heeft een gerelateerde 9 op het plankje staan. Door de serie open te breken kunnen er twee series worden gemaakt: 7-8-9 en 9-10-11.
Het spel bestaat uit 106 verschillende stenen waaronder 2 jokers. De steentjes bevatten de cijfers 1 t/m 13 in vier verschillende kleuren. Rood, blauw, geel en zwart. Iedere combinatie van cijfer + kleur komt twee keer voor. In het begin van het spel pakt iedere speler 14 stenen en zet deze neer op zijn of haar bordje.
Hoe werkt het met een joker? De joker kan in principe voor elk cijfer in een serie/rijtje worden geplaatst. Gedurende het spel kan deze weer worden teruggewisseld voor het betreffende cijfer door een van de spelers. De verwisselde joker moet wel diezelfde beurt gelijk weer ingezet worden en mag niet terug worden genomen op het plankje.
Om het spel nog spannender te maken kan worden gespeeld met een tijdslimiet. Een speler heeft dan twee minuten de tijd om te manipuleren op een van de bovenstaande manieren. Mocht de speler voor het verstrijken van de tijd geen actie hebben uitgevoerd moeten de steentjes die geen reeks van 3 vormen terug worden genomen op het plankje. Bovendien moeten er 3 strafstenen worden genomen.
De speler die als eerste al zijn/haar steentjes van het bordje kwijt is heeft het spel gewonnen. De verliezers krijgen de cijferwaarde van hun overgebleven steentjes als strafpunten. De joker telt voor 25 punten als deze overblijft. De winnaar krijgt het totaal van de strafpunten als pluspunten toegekend. De speler die aan het eind de meeste punten heeft, heeft gewonnen. Er zijn ook andere varianten van Rummikub spelregels bedacht in de loop der tijd.