Qwixx spelregels

Qwixx is een verrassend leuk dobbelspel. Door de simpele spelregels is het spel eenvoudig te spelen door 2-5 spelers. Bij Qwixx hoef je niet op je beurt te wachten, iemand dobbelt en iedereen kan de worp benutten. De speler die aan de beurt is dobbelt en iedereen kan gelijk mee doen. Door het veelzijdige spelverloop blijft het spel ook leuk om meerdere keren te spelen. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk vakjes aan te kruisen in de vier verschillende kleuren. Hoe meer getallen je scoreblad aankruist des te meer punten je krijgt. Wie aan het einde de meeste punten heeft verzameld, wint het spel. Er zijn meerdere varianten op het dobbelspel uitgebracht. Onder andere Qwixx Mixx, Qwixx Big Points, Qwixx Connected en Qwixx Karakters. Ook hier hebben we de spelregels van op een rijtje gezet.

Spelregels Qwixx

Op het scoreblaadje staan vier verschillende kleuren: rood, geel, groen en blauw. Tijdens het spel moeten de getallen in de vakjes van links naar rechts aangekruisd worden. Het is toegestaand om één of meerdere vakjes over te slaan maar overgeslagen getallen mogen later niet alsnog ingevuld worden. 

Bepaal eerst wie er mag beginnen. Dit kan bijvoorbeeld door met een dobbelsteen te gooien. De speler met het hoogste aantal ogen begint het spel. 

Er zijn 6 dobbelstenen: 2 witte, 1 rode, 1 gele, 1 groene en 1 blauwe. De speler die begint gooit met alle 6 de stenen. Daarna volgen er twee acties. 

  1. De speler telt de ogen op de witte dobbelstenen bij elkaar op. Hij/zij roept daarna het totaal aantal ogen. Iedere speler mag nu, maar moet niet, dit getal in een kleur naar keuze aanstrepen
  2. De actieve speler kiest nu één witte dobbelsteen en een gekleurde dobbelsteen naar keuze. Alleen deze speler mag nu het totaal aantal ogen van de betreffende kleur aanstrepen op het scoreblad.

Indien de speler die aan de beurt is er voor kiest om bij beide acties geen getal aan te kruisen moet deze in vakje 'mislukte worpen' een kruisje zetten. Dit geldt niet voor de niet-actieve spelers.

Vervolgens is de volgende speler, met de klok mee, aan de beurt. Deze voert op zijn beurt achtereenvolgend weer de twee acties uit. 

Qwixx spelregels rij sluiten

Het sluiten van een rij. Hoe zit dat precies? Om het laatste getal (meest rechts) aan te mogen kruisen moeten er minimaal 5 getallen in dezelfde rij aangekruist zijn. Als een speler het laatste getal aankruist, kruist deze tegelijk ook het slotje achter de kleur aan. Let op; deze telt later ook mee in de puntentelling. Deze kleur is nu voor alle spelers gesloten en mag niet meer worden aangekruist. De dobbelsteen van de betreffende kleur wordt nu ook uit het spel gehaald. Een speler maakt dit kenbaar aan de medespelers dat een kleur gesloten is.

Einde van het spel

Het spel eindigt op twee mogelijke manieren:

  1. Als een speler zijn vierde mislukte worp heeft aangekruist wordt het spel daarmee beëindigd. 
  2. Als er door welke speler dan ook een tweede kleur wordt gesloten en daarmee de tweede dobbelsteen uit het spel wordt gehaald.

Na het eindigen van het spel vindt de puntentelling plaats.

Qwixx puntentelling

Onderaan het scoreblad is aangegeven hoeveel punten het betreffende aantal kruisjes in één kleur waard is. Elke mislukte worp staat gelijk aan 5 strafpunten. Elke speler telt het totaal aantal punten bij elkaar op (en de strafpunten er af). De speler met het hoogste aantal punten is de winnaar van het spel. Onderstaand een overzicht van het aantal punten dat kan worden behaald.

Aantal kruisjes per kleur1x2x3x4x5x6x7x8x9x10x11x12x
Aantal punten136101521283645556678

Qwixx Mixx spelregels

De spelregels van de uitbreiding Qwixx Mixx zijn hetzelfde als die van de basiseditie van het dobbelspel Qwixx. Het verschil zit in de scorebladen. Op het normale scoreblad staan de getallen van hoog naar laag (2x) en van laag naar hoog (2x). Bij Qwixx Mixx staan deze op willekeurige volgorde. Met deze uitbreiding krijg je een andere spelbeleving! 

Qwixx Connected spelregels

De Qwixx Connected scorebloks bevatten twee nieuwe soorten scorebladen. Met deze uitbreiding is het spel nog leuker om te spelen en krijg je meer variatie. 

Scoreblad variant 1 - Rondjes/kettingen
Op dit scoreblad vind je getallen met een rondje er omheen en een ketting er aan vast. Zodra je een getal aankruist mag je ook het getal dat verbonden is aan dit vakje aankruisen. Op deze manier kun je extra punten scoren!

Scoreblad variant 2 - Vierkantjes
Bij deze variant zijn er 11 vakjes met een vierkantje er omheen. Als je deze 11 vakjes hebt aangekruist ontvang je extra punten.

Qwixx Big Points regels

Qwixx Big Points is een van de 5 varianten van het dobbelspel Qwixx. De basisregels zijn exact gelijk aan die van de normale Qwixx variant. Het scoreblad bevat alleen extra (ronde) vakjes. Deze vakjes staan tussen de gele/rode rij en groene/blauwe rij in. Wanneer een getal wordt aangekruist in een van de aangrenzende rijen mag ook het rondje vakje worden aangekruist. 

Als iemand bijv. een rode 6 of gele 6 aankruist mag deze speler ook het rood/gele rondje 6 aankruisen. Op deze manier kunnen er extra punten worden verdiend. 

Qwixx Karakters spelregels

Qwixx Karakters is een uitbreiding op het dobbelspel Qwixx waarbij de regels exact gelijk zijn als die van het normale spel. Als extra onderdeel zijn er 5 kartonnen karakters met elk hun eigen eigenschappen. Deze kan een speler tijdens zijn/haar beurt inzetten om extra punten te verdienen. 

Double Dutch
Het karakter Double Dutch heeft de eigenschap dat je twee keer mag gooien. Je mag zelf bepalen bij de 2e worp welke dobbelstenen je laat liggen en welke je opnieuw wilt gooien.

Tina Turner
Het karakter Tina Turner heeft de eigenschap dat je een dobbelsteen met een 3 mag veranderen naar een 4 en andersom. 

Magic Mike
Het karakter Magic Mike heeft de eigenschap dat je getallen die je eerder hebt overgeslagen alsnog mag aankruisen. Je dient deze wel eerst te gooien. Op deze manier kun je extra punten verdienen.

Chris Cross
Het karakater Chris Cross heeft de eigenschap dat je tot maar liefst 3 kruisjes te plaatsen. Naast de normale mogelijkheid om getallen aan te kruisen mag je met dit karakter ook een witte dobbelsteen optellen met een gekleurde en deze aankruisen. Omdat er 2 witte dobbelstenen zijn mag je dit 2x doen. Het kan je dus 3 kruisjes opleveren!

Miss Take
Het karakter Miss Take heeft de eigenschap dat je geen kruisje hoeft te zetten in het vakje 'mislukte worpen' wanneer je een mislukte worp hebt. Je mag in plaats daarvan een vakje naar keuze aankruisen. Uiteraard gelden hier wel de normale spelregels nog.

Qwixx regels in het kort

Onderstaand in het kort de uitleg hoe het dobbelspel Qwixx gespeeld wordt.

Wat heb je nodig?

  • 2 Witte dobbelstenen
  • 1 Groene dobbelsteen
  • 1 Gele dobbelsteen
  • 1 Rode dobbelsteen
  • 1 Blauwe dobbelsteen
  • Scoreblok
  • Speluitleg

Bepaal welke speler mag beginnen

  • Door het gooien met een dobbelsteen kan worden bepaald welke speler er mag beginnen
  • Er kan ook gekozen worden om de jongste speler te laten beginnen

Gooi met de dobbelstenen

  • Om de beurt gooit een speler met de 6 dobbelstenen
  • Allereerst worden de ogen op de witte stenen opgeteld. Iedere speler mag dit puntenaantal van een kleur naar keuze aankruisen
  • Het is niet verplicht om dit te doen
  • Vervolgens kiest de actieve speler een witte dobbelsteen in combinatie met een kleur. Het totale aantal ogen van deze dobbelstenen mag worden aangekruist bij de betreffende kleur
  • Deze laatste actie geldt alleen voor de speler die aan de beurt is
  • Indien de actieve speler bij beide acties niets aankruist dient deze een kruisje bij mislukte worp te zetten
  • De getallen worden aangekruist van links naar rechts. Sla je een getal over dan mag deze later niet alsnog worden aangekruist

Kleur sluiten Qwixx

  • Wanneer het laatste getal aangekruist is van een kleur mag de rij worden gesloten
  • Een rij wordt gesloten door het slotje aan te kruisen
  • Het laatste getal mag alleen worden aangekruist als er minimaal 5 getallen zijn aangekruist van de betreffende kleur
  • Nadat een kleur gesloten is mag deze door niemand meer worden ingevuld ook de dobbelsteen van deze kleur gaat uit het spel

Punten tellen

  • Onder op het scoreblad staan het aantal punten per aantal getallen aangekruist van één kleur
  • Tel alle punten bij elkaar op
  • Elke mislukte worp telt voor 5 strafpunten
  • Het totaal aantal punten is de score van een speler
  • De speler met het hoogste aantal punten heeft het spel gewonnen

Einde van het spel

  • Wanneer een speler 4 mislukte worpen heeft is het spel afgelopen
  • Ook als een er door een speler de tweede kleur wordt gesloten is het spel ten einde